(Vzdelávací projekt zameraný na bezpečnosť)
Ešte aj o druhej popoludní dokázali prednášky udržať pozornosť žiakov zo ZŠ. Bolo veľa zábavy, školský psychológ slzil od smiechu a aj školník nakukol do triedy, či je všetko v poriadku.
Pri rozlúčke nás pozdravila šiestačka so slovami, že takúto zábavu by chcela zažívať častejšie.
Projekt Nebuď obeť realizujeme už dva roky. Ide o vzdelávacie prednášky a simulácie situácií týkajúcich sa bezprostrednej bezpečnosti pre deti aj dospelých.
Dnes je to vyhľadávaná problematika, hlavne v školách, na zdravotníckych pracoviskách alebo úradoch samospráv. Celé to prebieha v interakcii s účastníkmi – ich pocitom bezpečia, možnými hrozbami a situáciami, v ktorých sa osobná bezpečnosť môže zmeniť.
Ako to prebiehalo na ZŠ alebo strednej škole?
Prednášku otvoril skúsený kriminalista – trochu terminológie a teórie na úvod.
Školský psychológ sa nenápadne usadil na voľnej žiackej stoličke a splynul s davom. Decká očami viseli na prednášajúcom, a to sa ešte nič zvláštne nedialo.
Bezpečný priestor, očný kontakt, pozorovanie, pochopenie situácie, predvídanie, reakcia, oznámenie problému polícii, rodičom, pedagógom… Prevencia je lepšia, než ísť problémom oproti. Niekedy však problém príde až k nám, bez nášho pričinenia – aj na to sú osvedčené postupy. Niektoré slová a príklady očividne neboli poslucháčom úplne cudzie.
Prednášajúci sa vystriedali a ten druhý spustil predstavenie s reálnymi situáciami. Počas prvej prednášky si stihol vytipovať spomedzi žiakov „obete“ a „agresorov“ a teraz ich zapojil do simulácií. Podľa reakcií školského psychológa volil tých „správnych“ účinkujúcich – a podľa odozvy medzi spolužiakmi to trafil presne. 🙂
Ak niektoré z detí necítilo hranicu medzi šikanou, kanadským žartíkom a sexuálnym obťažovaním, po ukážkach, ktoré zahrali samotní žiaci, to bolo všetkým jasné.
A ak niekto čakal, že podujatie bude ukážkou bojových umení v podaní borcov z klietok MMA, nemohol byť ďalej od skutočnosti. Ani v reálnom živote totiž nenarazíte na agresívneho šampióna ťažkej váhy – skôr na intoxikovaného, zmäteného spoluobčana alebo partiu grázlov z vyššieho ročníka.
Decká, ktoré sa venujú bojovým umeniam, zistili, že ich znalosti nemusia na väčšieho a silnejšieho agresora stačiť. Naopak, ich vek a váha budú výhodou – najmä pri úteku.
Čo sa naučili?
Čo je dôležité, čo si všímať, ako vyhodnocovať priestor, okolie a ľudí.
Pochopili, že musia vnímať svoj „šiesty zmysel“ a samozrejme reagovať na to, čo sa deje okolo nich, lebo nik iný im v danej chvíli nepomôže.
Ako na efektívny a zmysluplný tréning na obranu so zbraňou?
Aj o tom je podobrobný manuál, ktorý som sľúbil napísať na základe svojich dlhoročných skúseností pre našich absolventov streleckých alebo bezpečnostných kurzov a mojich kamarátov.
Kliknite na tlačitko a dozviete sa viac!