„Bezpečná trieda“ – alebo ako (ne)vyzerá bezpečnosť v praxi

„Bezpečná trieda“ – alebo ako (ne)vyzerá bezpečnosť v praxi

Ten, kto učí, sa musí neustále vzdelávať. A tak sme sa ulakomili na seminár s lákavým názvom „Bezpečná trieda“, ktorý sľuboval, že sa dozvieme niečo o evakuáciách a zvládaní krízových situácií.
My – v zostave Patrik Žitník, Želmíra Nemcová a ja, Maťo Hlôška – sme si povedali, že spojíme príjemné s užitočným: niečo nové sa naučíme, nadviažeme kontakty, a možno si domov odnesieme aj praktické tipy.

Šéf podujatia stihol v krátkom čase predstaviť seba, svoju spoločnosť, aby hneď prešiel k výstrahám, že celý štátny aparát bude kvôli fiškálnej konsolidácii mobilizovaný na výber pokút. Každá štátna inštitúcia, ktorá môže udeľovať pokuty, bude musieť pritvrdiť. A to aj napríklad v oblasti vedenia evidencií o školeniach BOZP, zdravotnej služby, požiarnej ochrany, odpadového hospodárstva. A všetko zakončil –  „Ale naši klienti pokuty neplatia, lebo im pomôžeme dať veci do poriadku“ – veľmi nesmelo sa mi rozblikala kontrolka. Nejakým kotrmelcom sa prednášajúci preniesol k téme karpálneho tunelu, dosť dlho túto tému rozvíjal a to už som začínal horieť zvedavosťou, ako sa z tohto dá vyrobiť seminár o bezpečnej triede.

Počas ďalšej prezentácie sme sa k téme priblížili, ale stále to nebolo dosť,  aby sme sa kvôli tomu  trepali cez šesť okresov. Ani nie po hodine sa Patrik zdvihol a ako sa v diskusiách na internete hovorí, „Patrik disconnected“. Na stole nechal poznámkový blok, nič tam nebolo napísané. Periférne som si všimol  Želkinu ruku. Potichu klopkala nechtami po stole. Bolo to v morzeovke: „Teraz bude prestávka, dajú nám niečo bohaté na cukry a potom sa vytasia s unikátnou sadou hrncov alebo sprchovacích hlavíc“.

 No, o bezpečnej triede sme sa napokon dozvedeli toľko, že všetko, čo tie úbohé decká obklopuje, je pre ne nebezpečné a malo by to všetko byť rozpísané v smerniciach.

Zaujímavý pohľad. My sme si doteraz mysleli, že:

  • pevná školská stolička je výborný štít proti útočníkovi s nožom,
  • lavica môže poslúžiť ako bariéra medzi agresorom a obeťou.

Teda, že v prípade vzniku nebezpečenstva je nutné najprv adekvátne zhodnotiť a posúdiť situáciu ak je čas. Následne reagovať tak, aby sa predišlo najhoršiemu, alebo už keď je zle, reagovať tak aby sa odvrátilo nebezpečenstvo, zastavilo, alebo sa opustil rizikový priestor.

Nateraz som ale pochopil, že nič z toho nie je dôležitejšie ako správne popísaná smernica, ktorá dá zodpovedným tie správne alibi.

Stojím teda pred dilemou. Vzdelávať tak, aby v prípade ohrozenia vedeli ľudia aspoň nejako reagovať?  Alebo stačí preposielať každému kópiu jednej smernice…

Poraďte mi…  

Napísal: Maťo Hlôška     

Ako na efektívny a zmysluplný tréning na obranu so zbraňou?

Aj o tom je podobrobný manuál, ktorý som sľúbil napísať na základe svojich dlhoročných skúseností pre našich absolventov streleckých alebo bezpečnostných kurzov a mojich  kamarátov.

   Kliknite na tlačitko a dozviete sa viac!